Återbruk och second hand blir allt mer populärt, och för många har det blivit ett söndagsnöje att följa och fynda på Karlskoga Auktionsverks veckoliga nätauktioner. Med kunder jorden om blir många säljare positivt överraskade av vad de får för föremålen de lämnat in.
– Vi har packat föremål till Sydkorea och skickar ut i Europa varje vecka, berättar Patrik Andersson, här når vi ut till hela världen.
Patrik Andersson är tredje generationens auktionist, och i år är det sex år sedan han och hustrun Marina startade Karlskoga Auktionsverk, efter att i många år dessförinnan drivit loppis- och antikhandel. Det har gått stadigt uppåt sedan starten och i dag har man över 10 000 registrerade kunder runt om i världen och ett snitt på 340 klubbslag per vecka.
Utbudet på auktionerna är brett. Teakmöbler och retroporslin är hett, guld och silver kostar alltid pengar, och det finns även stor efterfrågan på designmöbler.
– Det behöver inte vara något speciellt märke eller namn bara det är rätt stil.
Likaså är konst med, som Patrik uttrycker det, rätt namn i hörnet eftertraktat. Genom åren har man sålt verk av flera kända konstnärer, men det är inte alltid signaturen på de tavlor man får in går att tyda, trots research.
– Vi vill kunna ange konstnär eller designer på de föremål vi säljer, men även när det inte går ska det alltid finnas bilder på signaturer, för kanske är det något kunden känner igen, säger Marina.
De framhåller researchen som central, just för att kunna ange så mycket och så korrekt information som möjligt om föremålen, och också en av de roligaste bitarna med jobbet.
– Det är ju då man lär sig, menar Patrik.
Bredden i utbudet innebär att man säljer sådant som går för allt från en femtiolapp till många tusenlappar. Exempelvis ett par ljusstakar som klubbades för 65 000 eller mässingslampor från en nedlagd biograf som gick för 30 000.
– Frågan kommer ibland om vi ska samla ihop till en kvalitetsauktion, men vi vill ha blandningen med högt och lågt och tar in allt vi tror på.
Text och foto: Nicklas Remmegård