När Stockholms Auktionsverk höll temaauktionen I seriernas värld i mitten av augusti gick det att frossa i tecknat för hela slanten. Inga serietidningar men väl originalteckningar, illustrationer och omslag från några av våra mest älskade serier.
Här fanns exempelvis flera original till både omslag och seriesidor, exempelvis flera bilder av den kände 91:an-tecknaren Nils Egerbrandt, ett Fantomensidor av Heiner Bade, en sida ur Dagobert från 1956 samt några sidor ur Disneyserier. Disneyserierna saknar tecknarsignaturer vilket gör att det är svårt att säga exakt vem som hållit i pennan, men av stilen att döma har den enda av dem som kommer ur en Kalle Anka-serie tecknats av chilenaren Vicar. Han föddes 1934 (samma år som Kalle Anka), började teckna professionellt efter att vid 22 års ålder ha vunnit en teckningstävling, började teckna serier vid mitten av 60-talet och 1971 debuterade han som tecknare av Disneyserier. Att den första serie av honom som publicerades i Sverige fick titeln Det är mängden som gör det känns med facit i hand som ett omen, för han skulle komma att bli den mest produktive Disneytecknaren genom tiderna. Mer än 1400 serier på totalt över 10 000 sidor skulle det blir fram till hans bortgång 2012. Han har av självaste Carl Barks kallats den bäste Disneytecknaren, och under 80-, 90- och det tidiga 2000-talet utgjorde hans serier ofta ryggraden i Kalle Anka-tidningen. Trots sin långa karriär och att han var med och skapade figurer som stenåldersprinsessan Umpa och den intergalaktiske superskurke Tachyon Svisch skrev han i princip inga egna manus. Av alla berättelser han tecknade skrev han enbart tre eller fyra själv.
Annat som kan nämnas som gick under klubban var ett gäng airbrushoriginal föreställande katten Gustaf från Jim Davis Studios, filmrutor från några av de tecknade Bamsefilmerna, liksom teckningar och illustrationer i färg av olika figurer från Disney och omslagsoriginal till den svenska serien Goliat. Mest populärt var Rune Andreassons originalteckning till omslaget av Bamse #1 1983, som med bred marginal överträffade värderingen på 2000 kronor.
Text: Nicklas Remmegård
Foton: Stockholms Auktionsverk