(M a r b e l l a – S p a n i e n)
Tesla har fått härja relativt fritt på elbilstoppen – men nu börjar det röras om i grytan med kulinariska kryddor från det koreanska skafferiet. Kia EV6 är fullproppad med avancerade finesser och inte minst 800 voltsteknik som bjuder på supersnabb laddning. Vad sägs om att klara 10 till 80 procent på 18 minuter? Häng med och testkör världens snabbaste elbil – i alla fall när den står stilla.
Kia EV6 har precis kört den anrika sträckan New York till Los Angeles. Det är en liten nätt roadtrip på 463 mil som genomfördes på sju dagar och den totala laddtiden slutade på sju timmar, tio minuter och en sekund. Det innebär i sin tur en snittid på tjugo minuter per laddning och det är ett nytt världsrekord enligt Guinness World Records. Ingen blir väl förvånad över att det forna rekordet innehölls av Tesla.
Ny utifrån och in
Allt från tekniken till utseendet är nytt och om vi börjar med den slimmade formgivningen så lämnar den inget övrigt att önska. Om fronten får dig att göra vågen så kommer baken få dig att göra volter – speciellt tack vare takspoilern och ett ljusarrangemang som verkligen lyser upp tillvaron. Laddluckan är dessutom elegant placerad strax nedanför den högre ljusrampen och under den främre huven kan man förvara laddkablarna samtidigt som det ordinarie bagaget sväljer 490 liter. Interiören möter oss med en kombination av veganskt läder och mockaimitation, men det som drar blickarna till sig är instrumentpanelen som består av två digitala skärmar på totalt 24,6 tum. Allt känns genomtänkt och man sitter utmärkt i framsätena. Däremot är det lite si och så med bekvämligheten för fullvuxna i baksätet.
Rullande powerbank
Låt oss nu fördjupa oss i tekniken och nöjer du dig med bakhjulsdrift samt 228 hästkrafter så kan Kia EV6 bli din från 569 900 kronor. Vi har dock tagit oss an fyrhjulsdrivna GT Line och vips blir effekten 325 hästkrafter och priset sticker i väg till 674 700. Visst är det mycket pengar, men å andra sidan är utrustningslistan lång och körglädjen räcker upp till femtio mil. Batteriet är nämligen på 77,4 kWh och med en systemspänning på 800 volt kan laddningen göras med upp till 239 kilowatt. Om det finns någon hake? Tja, för att nå ”toppeffekten” måste du besöka någon av Ionitys 32 snabbladdare i Sverige. En annan kul detalj är att din nya Kia EV6 kan extraknäcka som en rullande powerbank. Vad sägs om att kunna ladda elektriska prylar direkt från bilens eluttag eller varför inte räcka ut en hjälpande elsladd till en Tesla med batteritorsk? Det om något skulle Kia-folket gilla.
Text: Johannes Gardelöf och Willy Priske / © CNP AB
Foto: CNP AB