R som i Respekt

( D r e s d e n – T y s k l a n d )
Filosofen Joel Feinberg definierade 1975 tre olika former av respekt. Den första är respekten för det som gör oss rädda, den andra inför något som bara genom sin existens har rätt till aktning. Nummer tre inträffar i mötet med något extraordinärt. Nu har vi hittat en fjärde variant där man upplever Feinbergs samtliga definitioner på en och samma gång. Allt framkallas av mötet med nya Honda Civic Type R.

Provkörningen av Honda Civic Type R börjar i Dresden. Målet är racerbanan Lausitzring och vi åker med en kollega. Han envisas med att försöka nå topphastigheten á 272 km/h på de sträckor som det är fri fart på Autobahn – vi är rädda. Den andra respekten får Type R för de 25 år som modellen funnits och den tredje för designen. För är inte den här bilen extraordinär så vet vi inte vad.

Aggressiv och harmonisk
Det första man slås av är Hondans läckra formgivning som är sportig, läcker och aggressiv. Designattribut som den feta bakvingen och de tre centrerade avgasutblåsen som sticker ut under diffusorn ger vrålåket en rejäl portion karaktär. Lika aggressiv som Type R är på utsidan – lika harmonisk, komfortabel och välplanerad är den på insidan. Det japanska rivjärnet har fått generösare kupéutrymmen och för passagerarna betyder det lika mycket som den förbättrade sikten för föraren. Instrumenteringen är tydlig och en finess är att mätarklustret förändras beroende på vilket av de tre körlägena, Comfort, Sport och +R som man använder. Dessutom talar 7 minuter, 43 sekunder och 80 hundradelar sitt tydliga språk. Det är rekordtiden för serietillverkade bilar med framhjulsdrift på Nürburgrings ökända nordslinga och hålls av dagens testbil.

Rolig att ratta
Förutom möjlighet att prata med experter och plåta så går besöket på Lausitzring ut på en enda sak – att demonstrera Honda Civic Type R:s prestanda och köregenskaper. Två bilar åt gången får följa ledarbilen ut på den 4,534 km långa banan med 14 varierande kurvor och en 800 meter lång målraka. Vi får i tur och ordning prova de olika körlägena och kan konstatera att skillnaden mellan dem är högst markant. Tydligast märks det när vi kör sista varvet på läget +R som styvar upp fjädring och dämpning, ger snabbare gasrespons och direktare styrning. Det är också det läget som gör den 320 hästkrafter starka bensinfyran mest rättvisa. I kurvorna uppför sig bilen överraskande balanserat och varnar i god tid innan den börjar understyra. Vem hade kunnat ana att man för 341 900 spänn kunde köpa sig respekt!

Tekniska data för Honda Civic Type R 2,0 VTEC Turbo

Motorer: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt: 320 hk vid 6 500 varv/min.
Max vridmoment 400 Nm vid 2 500– 4 500 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring: Fram: Fjäderben med dubbelaxelupphängning. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel: 11,8 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 270, längd 456, bredd 188, höjd 143.
Tjänstevikt 1 380. Bränsletank 46 liter.
Prestanda: Toppfart 272 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,7 sek.
Förbrukning/Miljö: 7,7 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 176 g/km.
Pris: 341 900 kronor.

+ Plus…
Respektingivande design
Harmoniskt chassi
Köregenskaperna
Pigg motor

– Minus…
Motorljudet kunde varit roligare
Körkortsfälla

 

av Willy Priske och Jenny Nilsson / CNP AB