Italiensk dubbelgångare

( T u r i n – I t a l i e n )
Vi är ute på spännande äventyr i en pickup som helt sonika döpts efter en position i amerikansk fotboll. Precis som namnet antyder är Fiat Fullback beredd att göra det tunga arbetet i försvaret. Men ska man stå pall för tuffa motståndare så får man ändra strategi och numera tycks Fiat köra efter divisen att anfall är bästa försvar. Fullback är en kompetent pickup med fyrhjulsdrift som tar dig vidare där vägen slutar.

Fiat Fullback är en rambyggd pickup som säljs i Double Cab-utförande med plats för fem personer. Konstruktionen ökar höjden och vikten, men också flexibiliteten vid terrängkörning. Chassit bjuder också på en detalj vi numera bara hittar på terrängbilar: en stel bakaxel med bladfjädrar. En smula gammeldags, men faktiskt det som fungerar bäst.

Fullfjädrad komfort

Motorn kommer från Mitsubishi som även har en systerbil vid namn L200. Det är en dieselfyra på 2,4 liter och 180 hästar helt i aluminium, vilket inte är vanligt för biltypen. Den är i sin tur kopplad till antingen en manuell eller automatisk växellåda. Även lågväxel finns tillgängligt, vilket passar en skogsmulle av det här slaget. Lågväxeln kommer även väl till pass när det ska dras tunga släp och pickupen är godkänd för att dra 3,1 ton. Trots att det är en utpräglad arbetshäst erbjuder Fullback bra komfort för de åkande. Hytten har rejält med plats och automatlådan i testbilen kan växlas manuellt via paddlar på ratten eller med ett lätt tryck på växelväljaren.

Kraftfull draghjälp

När det gäller att styra kraften till hjulen på bästa sätt så sköts detta med ett vridreglage, vilket kräver viss vana då flera alternativ finns. ”2H” används vid lätta körförhållanden och då driver bara bakhjulen. ”4H” kan användas i hastigheter upp till 100 km/h och då driver alla hjulen medan kraften fördelas mellan axlarna. Blir terrängen svårare kan läget ”4HLC” väljas. Nu spärras mittdifferentialen och kraften fördelas jämt mellan fram- och bakaxeln, men detta används bara i låga hastigheter vid körning i snö eller på sand. ”4LLC” väljs vid verkligt svår terräng där man tar sig fram i krypfart eller om man exempelvis ska dra upp en tung båt ur vattnet. Grundpriset börjar från 355 625 kronor inklusive moms, men om du skyndar att fynda så finns ett antal kampanjbilar med kraftigt rabatterad prislapp. Touchdown!

 

Tekniska data för Fiat Fullback 2,4 Double Cab

Motor: 4-cyl turbodiesel med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 180 hk vid 3 500 varv/min.

Max vridmoment 430 Nm vid 2 500 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla länkarmar. Bak: bladfjädrar.

Styrning: Hydraulisk servo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 300, längd 529, bredd 182, höjd 178.

Tjänstevikt 2 010. Dragvikt 3 100. Tank 75 liter.

Prestanda: Toppfart 177 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,8 sek.

Förbrukning/Miljö: 7,5 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 196 g/km.

Pris: 368 125 kronor inkl. moms (294 500 kr exkl. moms).

+ Plus…
Otrolig framkomlighet i terräng
Webasto-värmare är standard
Stark och dragvillig diesel
5 års nybilsgaranti

– Minus…
Dyrare än L200 vid ordinarie pris
Flakinsats i hårdplast

 

av Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / CNP AB