Stigåke Berg från Föreningen Storfors skidor ansvarar för att köra upp fina spår när snön kommer.
På sätt och vis blir det nu möjligt i Storfors. I ett svensk-kinesiskt projekt får elljusspåret en energisnål ljuskorridor som följer varje åkare.
Hemligheten heter kinesisk LED-belysning, designad för Värmland med ett styrsystem av en helt ny typ.
Bakom innovationen ligger ett par års utvecklingsarbete där Karlstads universitet och företag i Värmland jobbat tillsammans med det kinesiska företaget. Projektledare för hela det svensk-kinesiska samarbetet är Su Ping Chen Burman. Hon driver eget företag inom teknikinnovation i Karlstad och jobbar med kinesiska affärskontakter.
– Storfors är ett pilotprojekt för en kinesisk satsning på den svenska marknaden. Kina har gått in med statliga medel för att bygga en provanläggning och den kommer nu att ligga i Storfors, säger hon.
Su Ping Chen Burman, Olle Levin, Olof Edén och Per Eiritz strålade samman i Storfors för att diskutera de sista detaljerna i projektet.
Vad är då det nya?
För Storfors del är det naturligtvis nytt att få LED-belysning i elljusspåret, utan kostnad för själva armaturerna dessutom. Det blir energisnålare och mer driftssäkert.
Men det riktigt fiffiga är det raffinerade styrsystemet. Vanligtvis kommer lamporna i elljusspåret att brinna med ungefär 50 procents styrka. När en löpare eller skidåkare närmar sig tänds den närmaste lampan med full styrka. Den kommunicerar då också med 3-4 lampor längre fram i spåret, och dessa tänds då i takt med att löparen närmar sig. När löparen passerat sänks ljusstyrkan igen.
Det blir som att springa eller åka skidor i en följsam ljuskorridor.
Energirådgivare Olof Edén har varit Storfors representant i arbetet och han har även besökt Kina tillsammans med Su Ping.
– Det har tagit extra lång tid att utveckla modellen för svenskt bruk, men nu har vi fått en armatur som fungerar i vårt klimat. Den är dessutom anpassad för att ge ett optimalt, långsmalt ljus längs spåret och den är åskskyddad, säger han.
Energirådgivare Olof Edén med den nya armaturen – skickad direkt från Kina där man utvecklat den för nordiskt klimat.
Storfors kommun har avsatt 120 000 kronor för monteringen av armaturerna och arbetet kommer att utföras av Olle Levin från Elteam One. Han är också aktiv i Föreningen Storfors skidor.
– Det här kommer att bli positivt för föreningen. Vi får ett ljus som följer själva spåret och lamporna kommer att hålla längre, säger Olle, som räknar med att själva monteringen ska ta tre veckor.
Ytterligare en aktör bakom projektet är Per Eiritz, entreprenör med bred erfarenhet och även styrelseordförande i Glava Energy Center.
– I Sverige finns det 1700 elljusspår, men det här konceptet kommer att kunna användas inom många olika områden. Redan nu har vi fått förfrågningar från både Trafikverket och Stockholms stad, säger han.
Uppsättningen av den nya armaturen beräknas starta i slutet av november. Tre kinesiska tekniker ska sedan trimma in själva systemet innan en större kinesisk delegation anländer för själva invigningen.
Energirådgivare Olof Edén räknar med att Storfors kommun kommer att spara minst 20 000 kronor per år genom sänkt elförbrukning.
– Det här ligger helt i linje med kommunens strävan efter energieffektivisering. Vi har ju redan en av Europas mest energisnåla skolor. Jag skulle tro att intresset för studiebesök blir lika stort som det varit för Vargbroskolan, säger han.
Före årsskiftet ska alla 96 stolparna längs slingorna på 2,5 och 1,5 kilometer ha fått nya armaturer.
av Eva Wiklund