NYA FOLKHEMMET. Genom en analys av 200 miljoner klick på Hemnet har arkitektfirman Tham & Videgård ritat och inrett den villa som sajtbesökarna helst vill ha.
200 miljoner klick och 86 000 bostadsprojekt ligger till grund för ritningarna på Sveriges mest eftertraktade hus. Ett hus som också kan komma att byggas så småningom.
KOMBO. Utifrån ser huset ut som en korsning mellan en faluröd stuga och en funkislåda – två hett efterfrågade hustyper på sajten.
Huset är 120 kvadratmeter stort, är på 1,5 våningar, har 4 våningar och ett socialt kök till ett pris av 2,8 miljoner. Det är Hemnet som med hjälp av en stor mängd data tagit fram huset tillsammans med arkitektkontoret Tham & Videgård.
Resan från klick till arkitektur började med en analys av besök på sajten från januari till oktober 2014.
I ett första steg togs ett genomsnittsvärde för pris, kvadratmeter, antal rum och våningsplan baserat på objekten som klickats under perioden. I nästa steg tolkade Tham & Videgård all data och lagt till perspektiv kring arkitekturhistoria, byggnadstradition och samtida boendekvalitéer.
– Tillsammans med de drygt 2 miljoner människor som varje vecka besöker Hemnet har vi förvandlat ettor och nollor till murbruk. Hemnet-Hemmet är det hus som flest vill ha mest, ett realistiskt drömhem som visar hur svenskarna vill bo just nu, säger Staffan Tell, talesperson på Hemnet.
SAMVARO. Ett öppet kök med gott om plats är drömmen för många. VARDAGSLIV. I vardagsrummet har den grå soffan och eldstaden sin givna plats.
Förutom att analysera vilka bostäder som klickats mest har bilderna på hemmen studerats på djupet. På det sättet har man tagit reda på vilken interiör besökarna föredrar. Resultatet av bildanalysen visar att svenskarnas favoritfärg på väggarna är vit, att trägolv är populäraste golvtypen och att sten är materialet som gäller för bänkskivan i köket. När det kommer till köket ska planlösningen tillåta social samvaro och i vardagsrummet står helst en grå soffa, gärna intill en eldstad.
Övervåningens indragna terrass är flexibel på så sätt att det finns möjlighet att bygga om den till ett extra rum, till exempel om familjen växer.
Det faluröda huset är en kub med en bågformad träpanel som för tankarna till traditionell snickarglädje.
– Vi ville förena statistiken från Hemnet med två ikoniska svenska hustyper med tydliga värden; funkislådans rationalitet och den faluröda stugans materialkänsla och hantverk. Resultatet är ett samtida boende med en form som följer folket. Det är en ny typ av hem, tillgängligt för de flesta som planerar att köpa ett hus, säger Bolle Tham på Tham & Videgård.
VÄXA. Övervåningens inbyggda terrass kan lätt göras om till ytterligare ett rum när familjen växer. FRÄSCHT. Svenskarnas favoritfärg på väggarna är vitt och trä är den mest populära golvtypen.
Tanken med Sveriges mest eftersökta hus stannar inte på ritbordet, utan ambitionen är att huset ska byggas i verkligheten. Utformningen av huset och de befintliga ritningarna är framtagna med utgångspunkt i att det ska kunna förvandlas till ett riktigt hus. Just nu pågår diskussioner med byggföretag som visat intresse för hur huset ska kunna förverkligas.
– Det känns otroligt spännande att den som vill flytta in i huset kan komma att ha möjlighet att göra det. Man skulle kunna kalla Hemnet-Hemmet för det nya folkhemmet med tanke på att det är byggt tillsammans med en stor del av Sveriges befolkning, säger Staffan Tell.
I VERKLIGHETEN. Ambitionen är att huset som nu bara finns på ritningsstadiet ska byggas i verkligheten.